درویشی گمنام

جــز الف قـد دوسـت در دل درویــش نیسـت........... خــانــه تنگیسـت دل جــای یکــی بیـش نیسـت

درویشی گمنام

جــز الف قـد دوسـت در دل درویــش نیسـت........... خــانــه تنگیسـت دل جــای یکــی بیـش نیسـت

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان

 مشروح خطبه پیامبر عظیم الشأن اسلام به  مناسبت  فرا رسیدن ماه مبارک رمضان

                                       بسم الله الرحمن الرحیم

هان ای مردمان ، ماه خدا آمیخته با برکت و مهربانی و آمرزش به شما رو آورده است. ماهی که در نزد خداوند از تمامی ماهها برتر است؛ روزهایش با فضیلت ترین ایام و شبانگاهانش برترین شبهاست و ساعتهایش افضل ساعات است. این ماهی است که عموم شما به میهمانی پروردگار دعوت شده اید و مورد تکریم خداوند قرار گرفته اید .
در این ماه نفسهایتان تسبیح الهی است و خواب و آسایشتان عبادت و پرستش پروردگار است. در این ماه کردارتان در دربار کبریایی حق پذیرفته است و دعاهایتان مورد استجابت واقع می شود. پس با نیت کامل و قلبهایی پاک از خدایتان بخواهید که شما را در این ماه به روزه گرفتن و تلاوت قرآن موفق بدارد. بدانید که بدبخت آن فرومایه ای است که در این ماه عظیم از آمرزش خداوند محروم بماند.
در گرسنگی و تشنگی این ماه، گرسنگی و تشنگی قیامت را بیاد آرید ؛ به بیچارگان و درماندگانتان تصدّق کنید ؛ در مقابل بزرگان تعظیم نمائید و نسبت به کوچکان مهربانی ورزید؛ به خویشاوندانتان پیوند کنید؛ زبان خود را از گفتار ناهنجار حفظ کنید و چشمانتان را در برابر مناظر حرام فرو پوشید و از آنچه شنیدن آن برایتان حرام گشته اجتناب کنید. به یتیمان مردم رحم کنید تا به یتیمانتان رحم کنند. از گناهانتان توبه کنید ؛ در هنگام نماز دستهایتان را برای دعا به سوی دربار الهی برافرازید. آن هنگام با فضیلت ترین ساعات زندگی شماست که خداوند با دید محبت در آن لحظه به بندگانش نظر می افکند. که هرگاه با او نیایش کنند و هر زمان او را صدا زنند جوابشان دهد و هر وقت مسئلتی داشته باشند به اجابت رساند.
هان ای مردمان، جانهایتان در گرو کردارتان است. با استغفار و طلب آمرزش، جانهایتان را آزاد کنید. پشت شما از بار گناهانتان سنگین است پس با سجده های طولانی پشت خود را از بار معصیت سبک سازید.
مردم به هوش باشید، آن خدایی که یاد او بلند است به عزت خود سوگند یاد کرده که نمازگزارن و سجده کنندگان را عقوبت نکند و در رستاخیز قیامت آنان را از عذاب دوزخ نهراساند.
ای مردم ؛ هر کس در این ماه روزه داری را افطار دهد خداوند به او پاداش آزاد کردن غلامی را عطا می فرماید و گناهان گذشته اش را می آمرزد.
عرض شد ای پیامبر رحمت! عموم ما توانایی نداریم که ضیافت افطاری تشکیل دهیم. پیامبر رحمت فرمود شما می توانید با نصف خرما یا با یک جرعه آب، افطاری دادن خود را از آتش دوزخ در امان سازید.
ای مردم! آن کس که خوش خُلق است ، اخلاق نیکویش گذرنامه ای است که وی را از صراط عبور می دهد در آن روزی که گامها برآن لرزان است . کسی که خدمتکاران خود را در این ماه از نظر انجام وظایف سبکبار سازد خداوند حساب روز قیامت را برای او آسان گرداند و هر کس که مردم از بدرفتاریش مصون باشند پروردگار او را از خشم خود در روز قیامت حفظ نماید. هر فردی که یتیمی را در این ماه گرامی بدارد خداوند او را در روز قیامت گرامی می دارد. آن انسانی که در این ماه به خویشاوندان خود پیوند کند خداوند رحمتش را در محشر بدو وصل می نماید. و آن کس که رشته وابستگی را با اقوامش در این ماه بگسلد خداوند مهربانیش را در روز رستاخیز از او قطع خواهد کرد. آن شخصی که در این ماه نماز مستحبی بخواند خداوند برات آزادی از آتش را برای وی می نویسد.هر فردی که واجبی را در این ماه بجا آورد برای وی پاداش اداء هفتاد واجب است که در ماههای دیگر انجام دهد.
آن کس که در این ماه بر من زیاد صلوات فرستد خداوند میزان اعمالش را سنگین تر نماید در آن روزی که کفه های ترازوهای اعمال سبک است. هر کس که در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند به او پاداش یک ختم قرآن در ماههای دیگر داده می شود.
ای مردم ؛ درهای بهشت در این ماه باز است از خدایتان بخواهدی که بر روی شما بسته نشود ؛ درهای دوزخ د این ماه بر روی شما بسته است، از پروردگار مسئلت دارید که بر رویتان باز نگردد. شیاطین در این ماه مغلول و گرفتارند، از خدا بخواهید که آنها بر شما مسلط نگردند.
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که بدینجا رسید از جای برخاستم و از حضرت پرسیدم با فضیلت ترین کارها در این ماه چیست؟ رسول خدا فرمود: ای ابالحسن ! برترین کارها در این ماه اجتناب از محارم الهی است.
سپس پیامبر رحمت گریست. سؤال کردم ای رسول خدا چه چیز تو را گریاند؟
فرمود مویه ام برای حادثه ایست که در این ماه بر تو فرود اید. گویا تو را می بینم که به سوی پروردگارت نماز می گذاری و شقی ترین افراد جهان ، نابکارتر از پی کننده ناقه ثمود،ضربه ای بر فرق سرت فرود می آورد که محاسن تو را از خونت رنگین می کند.
امیرمؤمنان می فرماید: عرضه داشتم ای رسول خدا آیا در این حالت دین من از گزند شیطان سالم خواهد بود. پیامبر فرمود آری در این هنگام دینت در سلامت است.
ای علی هر کس تو را بکشد مرا کشته و هر کس به تو کینه ورزد با من عداوت کرده و هر کس به تو دشنام دهد مرا دشنام داده چرا که تو چون جان من هستی. روح تو روح من است و ذات تو از ذات من است .خداوند من و تو را آفرید و من و تو را برگزدید، مرا برای پیامبری اختیار کرد و تو را به مقام امامت رساند و آن کس که امامت تو را انکار کند پیامبر مرا انکار کرده است.
ای علی تو جانشین من و پدر فرزندانم و همسر دخترم و خلیفه من بر امتم در حیات و مرگم هستی. فرمان تو فرمان من است و نهی تو نهی من است، سوگند به خدایی که مرا به پیامبر برگزیده و بهترین جهانیان قرار داده تو حجت خودا بر آفریدگان او هستی و امین سِرپروردگاری و بر بندگانش خلیفه هستی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد